Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Pilot wycieczki, przewodnik miejski – już każdy może spróbować swoich sił w tych zawodach.

Kiedyś, aby zostać pilotem wycieczki trzeba było solidnie się namęczyć – studia, kursy, egzaminy, licencje, legitymacje – dzisiaj wystarczy chęć do pracy, średnie wykształcenie, ukończone 18 lat i brak wyroków związanych z szeroko rozumianą turystyką.

Galeria:

Pilot wycieczki, przewodnik miejski – już każdy może spróbować swoich sił w tych zawodach.

Zobacz także:

Słowa kluczowe:

Ale, czy to wystarczy, aby świadczyć usługi na wysokim poziomie?

Środowisko przewodników miejskich i pilotów wycieczek jest bardzo zaniepokojone i po części oburzone, bo to, co kiedyś latami trzeba było wypracowywać na poszczególnych etapach edukacyjnych i na szkoleniach teraz można osiągnąć w zawrotnym tempie. Takie przepisy niosą ryzyko, że rynek zostanie zepsuty, a zaufanie do przedstawicieli tych zawodów spadnie - wystarczy, że jedna niekompetentna osoba dostanie się do branży, aby zniszczyć prestiż i naruszyć filary „fachowej roboty”. To może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, bo co jak co, ale w tej profesji trzeba nastawić się na stałe podnoszenie wiedzy i to w wielu obszarach - jakich? O tym pod tym linkiem.

Uwolnienie zawodów przez byłego już ministra Jarosława Gowina miało przyczynić się do spadku bezrobocia i ułatwienia dostępu do tych profesji, które często niejako były dziedziczone. W związku z czym chciano ukrócić proceder nierównego dostępu do bardzo wielu zawodów (rzeczoznawca, pośrednik w obrocie nieruchomościami, radca prawny itd.). Założenie słuszne, jednak w przypadku niektórych zawodów trochę niepokojące.

Czy rzeczywiście jest się czego obawiać?

Wszystko wskazuje na to, że przynajmniej w zawodach pilot wycieczek i przewodnik turystyczny raczej nie, gdyż wielu obecnych przedstawicieli tych zawodów posiada stałe umowy z biurami podróży i innymi touroperatorami, dlatego ich pozycja jest stabilna. Biura podróży także zapowiadają, że nie mają zamiaru korzystać z usług osób bez doświadczenia nawet, gdyby to miało oznaczać niższą stawkę za usługi. Specjaliści podkreślają, że te zawody to obszar dla ambitnych, zdolnych ludzi z pasją – inni szybko zostaną wyeliminowani z rynku. Bez szkoleń więc ani rusz - tak było, jest i będzie (więcej na ten temat tu).

Zmiana ustawy nie zmieni jednak odpowiedzialności karnej za narażenie turystów na niebezpieczeństwo lub zaniedbania  w tym zakresie. Osoba zatrudniona odpowiedzialna za bezpieczeństwo klientów/turystów, czy to przewodnik, czy pilot, może w pewnych okolicznościach zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej, jeżeli na przykład dojdzie do wypadku. Taką samą odpowiedzialność może ponieść sam organizator turystyki.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem zmian odnoszących się do ustawy – Kodeks wykroczeń, ustawy o Straży Granicznej, ustawy

o gospodarce nieruchomościami, ustawy o ochronie osób i mienia, ustawy o usługach turystycznych, ustawy o broni i amunicji, ustawy o usługach detektywistycznych, ustawy

o transporcie drogowym, ustawy Prawo lotnicze, ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych - wraz z odpowiednimi przepisami przejściowymi, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. (nowelizacje ustaw – www.prezydent.pl)

M-S-M